Max Verstappen eindigde zondag als tweede in de Grand Prix van Oostenrijk. Het was een succesvolle dag voor de viervoudig kampioen, aangezien hij als vijfde aan de race was begonnen. De race op het Red Bull Ring-circuit werd gewonnen door Mercedes-coureur George Russell.
Verstappen kende zondag een teleurstellend einde van de kwalificatie. Hoewel hij al een behoorlijke tijd had neergezet, ging zijn laatste poging om deze te verbeteren vreselijk mis, met een crash tot gevolg. Dit betekende dat hij als vijfde startte. Russell pakte onder controversiële omstandigheden de pole position.
Het was een goede start van de race voor Verstappen. Hij ging in de McLaren voorbij Lando Norris om naar de vierde plaats te klimmen, maar werd ook ingehaald door Mercedes-coureur Kimi Antonelli, waardoor hij terugviel naar waar hij startte.
Dit duurde echter niet lang, want Verstappen passeerde Antonelli en Charles Leclerc in de Ferrari om naar de derde plaats te klimmen voordat hij Lewis Hamilton achtervolgde, die twee weken geleden de laatste race in Barcelona had gewonnen in zijn Ferrari.
Verstappen haalde Hamilton in de 11e ronde in. Hij passeerde zijn voormalige aartsrivaal voordat Hamilton de positie onmiddellijk weer innam. Dit leidde tot een strijd tussen de twee met flashbacks naar de titelrace van 2021.
Uiteindelijk won Hamilton wat ruimte van Verstappen, waarbij de Nederlandse coureur beweerde dat de Brit gestraft moest worden omdat hij hem van de baan had gedwongen.
Een ander gevecht tussen de twee vond plaats in de 22e ronde, waarbij de twee coureurs van plaats wisselden, waarbij Verstappen bij deze gelegenheid als beste uit de bus kwam en naar de derde plaats klom.
Een interessant moment deed zich voor in de 44e ronde toen Red Bull een fake-out uitvoerde op Mercedes. De monteurs van Red Bull stonden buiten alsof ze wachtten tot Verstappen binnenkwam voor een pitstop. Dit leidde ertoe dat raceleider Russell werd ingeschakeld om geen tijd te verliezen. Maar eigenlijk bleef Verstappen rijden en pakte voorlopig de eerste plaats, terwijl het Red Bull-team weer naar binnen reed.
Russell heroverde de eerste plaats in de 49e ronde toen Verstappen binnenkwam voor zijn laatste pitstop. De Red Bull-coureur hoopte tegen het einde van de race Russell aan te vallen, maar uiteindelijk had hij meer moeite om Antonelli van de tweede plaats af te houden.
De Italiaan kwam dichtbij, maar Verstappen kon nog net vasthouden om een van de betere races voor Red Bull dit jaar te voltooien. Volgende week staat de beroemde Britse Grand Prix op de kalender.









