HomeCultuurNetflix-hit Squid Game: kritische boodschap verpakt in kleurrijk en wreed spel

Netflix-hit Squid Game: kritische boodschap verpakt in kleurrijk en wreed spel

Met de populariteit van Squid Game is ook de interesse in de Zuid-Koreaanse taal zichtbaar gestegen. De taal-app Duolingo zag het aantal aanmeldingen van mensen die Koreaans willen leren met 76 procent toenemen, sinds de serie uitkwam. “Mede dankzij het aanbod van onder meer Scandinavische en Spaanse Netflix-series, accepteren mensen dat het echt niet allemaal meer Engelstalig hoeft te zijn.”

Social media-fenomeen

Maar dat Squid Game ook buiten Zuid-Korea zo’n hit zou worden, lijkt voor Netflix een verrassing, zegt Schrik. “Nieuwe series waarvan Netflix verwacht dat ze veel worden bekeken worden doorgaans meer aangeprezen met advertenties en op billboards, zoals werd gedaan bij series als La Casa de Papel en Stranger Things.”

De tip om Squid Game te kijken kwam voor hem dit keer echter via een berichtje op Twitter. En inmiddels is het bijna onmogelijk om sociale media te openen zonder een referentie naar de serie te zien. “Door de liedjes, de kleurrijke omgeving en de kostuums is de serie echt een social media-fenomeen”, ziet Schrik.

Nagespeeld op scholen

Voor ouders brengt de vindbaarheid van de serie buiten Netflix een dilemma met zich mee. Ook al is de serie bedoeld voor 16 jaar en ouder, jongere kinderen zitten ook op TikTok en Instagram. Kinderen op de basisschool zouden de spelletjes van de serie naspelen, waarna de verliezers worden geslagen, schrijft een Belgische school in een Facebookpost naar ouders. Ook in Engeland worden ouders opgeroepen om hun kinderen niet naar de serie te laten kijken.

Ook in Nederland is de serie populair onder kinderen:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Must Read

spot_img