De eerste ‘digital only’ toltunnel van Nederland schendt de toegankelijkheidswetten en heeft ertoe geleid dat automobilisten buitensporige boetes moeten betalen als ze niet op tijd betalen, aldus de Nationale Ombudsman.

Reinier Zutphen zei ook dat de bewegwijzering bij de Blankenburgverbinding, die het verkeer op de A24 onder de Nieuwe Maas bij Rotterdam voert, verwarrend was voor automobilisten, waardoor ze het risico liepen op een boete wegens niet-betaling.

De weg werd in december 2024 geopend zonder tolbarrières. In plaats daarvan registreren camera’s autoregistraties en hebben automobilisten drie dagen de tijd om de tol online te betalen. Ze kunnen ook tot zeven dagen vooruit betalen of via het automatische betalingssysteem.

Sinds de opening van de tunnel zijn honderdduizenden boetes uitgedeeld, met een boete van € 9 voor de eerste herinnering en een boete van € 35 als de tol binnen twee weken nog steeds niet is betaald.

De initiële aanmaningsvergoeding werd ingevoerd door minister van Infrastructuur Vincent Karremans nadat de tunnel in het eerste jaar een verlies van € 10 miljoen had geleden, ook al waren de tolheffingen bedoeld om de bouwkosten binnen 25 jaar terug te betalen.

In een brief aan Karremans zegt Van Zutphen dat de vergoeding “disproportioneel” is voor een tol enkele reis van € 1,57. Sommige chauffeurs zijn tweemaal in rekening gebracht als zij dezelfde dag een terugreis maakten en niet op tijd betaalden.

Geen papieren alternatief

Maar zijn grootste kritiek betrof het systeem zelf, volgens Van Zutphen regels die de overheid verplichten een papieren alternatief te creëren voor digitale betalingssystemen. Ongeveer 25% van de mensen in Nederland beschikt niet over de middelen om online te betalen.

Hij verwierp het argument van de regering dat automobilisten vrij zijn om andere routes te gebruiken en de voorwaarden van de toltunnel te accepteren door er doorheen te rijden. Van Zutphen wees erop dat er geen haalbare alternatieve route is, vooral niet als andere wegen zijn afgesloten.

“Als iemand geen gebruik kan maken van een publieke dienst omdat het systeem alleen digitaal kan worden bediend, is dat geen keuzevrijheid maar uitsluiting”, zei hij.

Door de invoering van de heffingen wordt er meer tol op tijd betaald, constateert Van Zutphen, maar de overheid verstuurt nog steeds 20.000 herinneringen per week.

Vorig jaar bracht de tol € 25 miljoen op, terwijl de exploitatiekosten € 35 miljoen bedroegen – bijna de helft van de geschatte kosten van € 62 miljoen, maar niet genoeg om te voorkomen dat de tunnel met verlies zou draaien.

Bestuurders van in het buitenland geregistreerde voertuigen kunnen de tol helemaal niet betalen, omdat de overheid hun eigenaren niet kan traceren. Het e-tol-betalingssysteem kan niet worden gekoppeld aan de politiedatabase waarmee boetes voor verkeersovertredingen worden teruggevorderd.

Bedankt voor uw donatie aan DutchNews.nl.

We zouden de Nederlandse Nieuwsdienst niet kunnen aanbieden en gratis kunnen houden zonder de genereuze steun van onze lezers. Met uw donaties kunnen wij verslag doen van zaken die volgens u belangrijk zijn en u dagelijks een samenvatting geven van het belangrijkste Nederlandse nieuws.

Doe een donatie

Share.
© 2026 Nederlandkeer. Alle rechten voorbehouden.
Exit mobile version