HomeEconomieABN Amro betaalt 90 miljoen extra aan (oud-)klanten na rentefout

ABN Amro betaalt 90 miljoen extra aan (oud-)klanten na rentefout

ABN Amro gaat tienduizenden klanten extra compenseren voor te hoge rente op leningen die ze de afgelopen jaren hebben betaald. De bank zet daarvoor 90 miljoen euro opzij, bovenop het bedrag van 250 miljoen dat eerder apart was gezet. Het gaat om compensatie van 50 tot 1750 euro.

Eerder zei de bank dat te veel betaalde rente vanaf 2008 zal worden vergoed. Nu wordt die compensatie uitgebreid tot rente die vanaf 2001 is betaald door klanten.

Dat doet de bank na druk van claimorganisaties die vonden dat de compensatie die de bank de eerste klanten afgelopen maand aanbood te laag was. Zo’n duizend klanten hebben in december al een aanbod voor compensatie gekregen, vooralsnog driehonderd klanten hebben dat aanbod geaccepteerd.

Meer data

“We komen tot nieuwe en betere inzichten tijdens het uitwerken van de regeling”, zegt Maarten Burgers van ABN Amro in het NOS Radio 1 Journaal. “We hebben onder meer data gevonden waardoor we klanten van voor 2008 beter kunnen bedienen en sneller kunnen helpen. Dat vinden we vanuit klantbelang een belangrijke reden om verder terug te gaan dan 2008.”

De bank volgt daarmee het voorbeeld van de Rabobank. Die kondigde afgelopen maand eenzelfde soort regeling aan en heeft daar 100 miljoen euro voor gereserveerd. ING zette al 180 miljoen euro opzij voor compensatie.

Zelf melden

De compensatie die ABN Amro geeft, is voor klanten die een variabele rente betaalden op hun consumptief krediet. De rente die klanten moesten betalen, daalde niet snel genoeg mee als de marktrente daalde. Alle grote banken compenseren daar hun klanten voor.

Bij ABN Amro gaat het naar schatting om meer dan 250.000 klanten. Klanten krijgen de komende maanden informatie over de compensatie. Oud-klanten moeten zich zelf melden. Dat kan waarschijnlijk vanaf halverwege 2022.

In tegenstelling tot de Rabobank gaat ABN Amro niet zo ver om ook de rente op rente te compenseren. De bank wacht een zaak bij klachteninstituut Kifid daarover af. “Die zaak zullen we aandachtig volgen en op basis van de uitspraak zullen we kijken wat dat voor ons betekent”, aldus Maarten Burgers van ABN Amro.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Must Read

spot_img