Bijna nergens fysieke koopzegels meer, ook Jumbo stopt

0
33
Archieffoto van spaarzegels

NOS Nieuws

Koopzegels likken en dan vervolgens cashen nadat je hele boekje volgeplakt is: het is zo goed als verleden tijd. Vandaag stopt ook supermarktketen Jumbo met het uitgeven van fysieke koopzegels.

Klanten kunnen nog wel online blijven sparen. Dat heeft de voorkeur meldt de supermarkt omdat online sparen duurzamer is dan fysieke stickers. Ook is het voor de supermarkten minder gedoe, zo werden er nog wel eens vervalste zegels ingeleverd. Consumenten kunnen hun fysieke zegels nog tot eind april 2028 verzilveren.

Met de beslissing volgt Jumbo onder meer Albert Heijn, Vomar en Dekamarkt, waar al langer geen echte zegels meer bij de kassa werden verkocht. De Coop geeft nog wel koopzegels uit en bij de Plus hebben klanten een keuze tussen fysiek of online zegels sparen. De Aldi, Lidl en Dirk hebben nooit gebruikgemaakt van koopzegels.

Koopzegels en spaarstickers hebben een lange geschiedenis in Nederland:

Het einde van de spaarzegels

Al verdwijnen de koopzegels dus langzaam uit de supermarkten, digitaal zijn ze populair. “Ik heb nooit met die boekjes gespaard, dat plakken associeerde ik eigenlijk altijd met oudere mensen,” vertelt Jasmijn Ansinger (21). “Maar met de app spaar je automatisch, dat gaat heel makkelijk.” Ook haar zus en een deel van haar vrienden sparen de zegels.

Iets anders wat voor koopzegels spreekt: ze leveren relatief veel geld op. Zo krijg je bij Albert Heijn zes procent rente op een volle digitale spaarkaart. Bij de Plus is het zelfs vijftig procent: bij elke euro aan boodschappen kan je voor twee cent een ‘PLUSpunt’ kopen en na het inleveren van een volle spaarkaart – die vier euro kost – ontvang je zes euro. Als je dat vergelijkt met de huidige spaarrentes, kan je relatief veel verdienen met koopzegels: ING bijvoorbeeld biedt nog geen procent spaarrente.

“Je krijgt bijna geen rente op de bank,” zegt Jasmijn. “Maar bij de Albert Heijn heb ik al bijna twee boekjes vol.” Volgens onderzoek van de Albert Heijn heeft een derde van hun klanten koopzegels in hun app.

Een spaaractie

Voor ouderen zou de overgang naar digitale koopzegels wel lastig kunnen zijn, denkt retaildeskundige Cor Molenaar, hoogleraar eMarketing op de Erasmus Universiteit in Rotterdam. “Zij hebben toch wat meer problemen met apps. Die weerstand begint al bij sommige mensen net boven de vijftig.”

Hij denkt niet dat dit heel erg is: hij noemt koopzegels “vergane glorie” in deze tijden van hoge inflatie. “Klanten kiezen nu vooral voor een supermarkt met lagere prijzen, dan eentje met koopzegels.”

Ze gaan eerder naar de Aldi bijvoorbeeld waar ze geen zegels hebben, dan naar de duurdere Albert Heijn, waar ze wel koopzegels aanbieden, legt hij uit. “Maar als twee supermarkten allebei dichtbij je zijn en goedkoop, dan kan zo’n spaarprogramma wel weer een rol gaan spelen.”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here