NOS Nieuws•
De Autoriteit Consument & markt (ACM) heeft elektronicafabrikant LG een boete opgelegd van bijna 8 miljoen euro. LG heeft tussen 2015 en 2018 verboden prijsafspraken gemaakt met zeven grote webwinkels over de online prijzen van LG televisies.
Volgens de ACM gaf LG prijsadviezen aan webwinkels die LG-televisies verkochten en kregen die ook het verzoek deze prijzen ook daadwerkelijk toe te passen. Het bedrijf regisseerde zo de prijsverhoging. Deze praktijk verstoorde de concurrentie tussen webwinkels, beschermde de winstmarges van LG en de webwinkels, en leidde tot hogere prijzen van televisies voor consumenten.
LG informeerde de webwinkels over en weer zodat de webwinkels wisten dat zij zichzelf niet uit de markt zouden prijzen als zij de adviesprijs van LG zouden volgen. De ACM zegt te beschikken over duizenden berichten en documenten waaruit deze verboden prijsafspraken blijken. De ACM wil niet vertellen welke zeven grote webwinkels het betreft.
In een vergelijkbare zaak heeft de ACM televisiefabrikant Samsung in 2021 ook al eens beboet voor verboden prijsbeïnvloeding. Samsung kreeg een boete van 39 miljoen euro.
LG heeft nog niet gereageerd op de boete.