NOS Nieuws•
De Nederlandsche Bank (DNB) is opnieuw teruggefloten door de rechtbank over een straf voor internetbank Bunq. De toezichthouder had in twee jaar twee boetes uitgedeeld, van in totaal 875.000 euro. Bunq had volgens DNB enkele jaren bij een tiental klanten niet goed in beeld wie zij waren en wat zij met hun geld deden. Daartoe zijn banken wel wettelijk verplicht.
Bunq maakte bezwaar tegen de boetes en stapte naar de rechter toen DNB het bezwaar afwees. Bij de rechter kreeg Bunq weliswaar geen gelijk, maar de boete is wel verlaagd naar bijna 130.000 euro, zo blijkt uit een vandaag gepubliceerd vonnis van de rechtbank Rotterdam.
Witwasruzies
Voor Bunq is het de tweede grote juridische zege in een dispuut over het strenge anti-witwasbeleid van DNB in korte tijd. De bank was eerder naar de rechter gestapt omdat DNB niet toestond dat klanten met kunstmatige intelligentie en data-analyses werden gescreend.
Zowel de rechtbank Rotterdam als het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) vonden dat DNB deze werkwijze helemaal niet mocht verbieden. DNB besloot hierna om banken op dit vlak meer ruimte geven voor innovatie.
In het vonnis over de zaak rond de onvolledige klantendossiers oordeelt de rechter enerzijds dat Bunq zich niet goed aan de wettelijke verplichting heeft gehouden om witwassen te voorkomen. Maar anderzijds vindt de rechtbank de hoogte van de boete niet in verhouding staan met de fouten die Bunq heeft begaan. Daarom stelt de rechter die nu op een ‘passende’ hoogte van in totaal 128.250 euro.
Strijdbijl begraven
Oprichter en topman Ali Niknam laat aan de NOS weten blij te zijn met de uitspraak. “Het gaat om de periode van voor 2018 en wij waren niet perfect”, erkent hij.
Wel hoopt hij dat de juridische strijdbijl met DNB nu begraven kan worden. “Ik heb liever dat we in een wereld komen waarin constructief overleg met DNB op continue basis mogelijk is. En dat we redelijkheid niet de hele tijd via de rechter moeten hoeven af te dwingen.”