Staking begonnen bij ‘Big Three’ van de Amerikaanse auto-industrie

0
20
Ledenbijeenkomst van de United Automobile Workers, vorige maand in Michigan

NOS NieuwsAangepast

In de VS leggen zo’n 13.000 werknemers van drie autofabrieken het werk neer om een hoger salaris en betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Vakbondsleider Shawn Fain van United Auto Workers (UAW) maakte dat bekend, kort voor het aflopen van de bestaande arbeidsovereenkomsten.

De UAW vertegenwoordigt bijna 150.000 werknemers in de auto-industrie, dus de staking is vooralsnog van beperkte omvang. De vakbond dreigt met meer stakingen als de autobedrijven niet over de brug komen. De bond eist onder meer een loonsverhoging van ten minste 36 procent verdeeld over vier jaar. Andere eisen zijn automatische prijscompensatie en een vierdaagse werkweek.

Volgens vakbondsleider Fain is het voor het eerst in de 88-jarige geschiedenis van de vakbond dat werknemers gelijktijdig staken bij de ‘Big Three’. Hij doelt daarmee op Ford, General Motors (GM) en Stellantis (het moederbedrijf van Chrysler), de grootste spelers in de Amerikaanse auto-industrie.

Stakingen bij drie grootste autofabrieken VS

De autobedrijven zeggen dat UAW niet heeft gereageerd op hun laatste voorstellen. Ford en GM hebben een loonsverhoging van 20 procent geboden, het laatst bekende bod van Stellantis bedroeg 17,5 procent. De bedrijven noemen de vakbondseisen onredelijk. De fabrikanten vrezen voor hogere kosten omdat ze al miljarden moeten uitgeven aan de transitie naar elektrische auto’s.

Vakbondsleider Fain erkent dat de looneis zeer fors is, maar hij stelt dat de fabrikanten genoeg geld hebben om het personeel beter te belonen. Volgens hem bestaat de prijs van een auto maar voor 4 tot 5 procent uit arbeidskosten. “Ze kunnen onze lonen verdubbelen en auto’s niet duurder maken, en dan nog maken ze miljoenen dollars winst”, zei hij tegen persbureau AP. “Wij zijn niet het probleem, de hebzucht van de fabrikanten is het probleem.”

De autofabrieken die door de staking worden geraakt zijn van belang voor de productie van enkele van de meest winstgevende voertuigen van de bedrijven. Ze liggen in de staten Michigan, Missouri en Ohio, onderdeel van het Midden-Westen, dat van oudsher het centrum is van de Amerikaanse auto-industrie.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here