Veel meer laadpunten in EU, minder laadstress op Autoroute of Autobahn

0
47
Een snellaadpunt langs de Franse A6, van Parijs naar het zuiden

NOS NieuwsAangepast

  • Jacco Hupkens

    redacteur online

  • Jacco Hupkens

    redacteur online

De zomervakantie komt eraan en dus doemt voor de eigenaars van elektrische auto’s ook de ‘laadpaalstress’ weer op. Als ze door Europa willen gaan rijden, althans. Vorig jaar bleken veel mensen met een stekkerauto voor de zomer toch een benzineauto te lenen of huren, om niet met een lege accu langs een buitenlandse snelweg te blijven staan.

Het goede nieuws is: de stress zal dit jaar een stuk minder zijn. Uit nieuwe cijfers van ChargeUp, de Europese vereniging van laadpaalaanbieders, is er in de hele EU afgelopen jaar zo’n 44 procent aan openbare laadpunten bij gekomen.

Veel van die groei kwam terecht in landen die Nederlanders graag bezoeken op vakantie, zoals Frankrijk, Duitsland, Spanje en België:

Bij Nederland en Luxemburg zijn de aantallen voor 2022 lager, omdat een aantal daar eerder als openbaar beschouwde laadpalen toch privaat bleken te zijn

Voor de duidelijkheid: in dezelfde tijd kwamen er ook heel veel nieuwe stekkerauto’s bij in Nederland, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Die moeten in potentie vechten om de plekjes aan de snellader in het buitenland.

“Het gaat echt heel snel” met de toename in het aantal laadpalen in Europa, zegt Sjors ten Tije van de Vereniging Elektrische Rijders, die zo’n 14.000 Nederlanders met een stekkerauto vertegenwoordigt. “Het verbaast mij eerlijk gezegd ook wel eens. Met name in Frankrijk zie je de laadpalen uit de grond schieten, daar verschijnt het ene laadplein met 20 of 25 plekken na het andere. Dat moest ook wel, want daar waren er wel erg weinig en ze waren ook nog eens vaak kapot.”

Ook in andere landen gaat het goed. Én je kunt zelf iets doen om relaxed met de e-auto op reis te gaan:

In één jaar tijd 44% meer laadstations in de EU: ‘Vooral in Frankrijk schieten ze uit de grond’

In Duitsland heeft inmiddels bijna elk tankstation voor fossiele brandstof ook een snellader, zegt Ten Tije. “Daar kun je met een stekkerauto bijna op de bonnefooi gaan rondrijden.”

Ook bij de ANWB zien ze het aantal laadpunten voor vakantiegangers snel toenemen, zegt woordvoerder Harm Zeven. “Op het moment dat er een doorgaande route is, dan komen er ook al snel laadpalen. Je ziet nu ook dat een Nederlandse aanbieder als FastNed in het buitenland laadpunten aan het bouwen is.”

Nog een voordeel voor Nederlandse elektrische rijders is dat ook mensen zonder Tesla gebruik mogen maken van het Tesla Supercharger-netwerk, voegt Ten Tije toe. Dat netwerk heeft een dichte dekking over een groot deel van de EU.

Elke 60 kilometer een laadpaal

De EU-landen moeten ook wel werk maken van meer laadpunten, zegt Ten Tije, want er komt EU-wetgeving aan om dat te verplichten. Over een aantal jaar moet er tenminste elke 60 kilometer langs de snelweg een laadpunt staan en moet er een manier bedacht zijn om in de hele EU op dezelfde manier te betalen. Of dat nu met een uniform laadpasje is of gewoon met de bankpas. Wanneer deze regels ingaan, is nog niet bekend, omdat de wet nog ondertekend moet worden, maar uiterlijk 2026 moet het wel geregeld zijn.

Tot die EU-regels er zijn, “blijft het puzzelen” voor vakantiegangers met stekkerauto, zo waarschuwt Zeven van de ANWB. “Maar dat hoort bij pionieren. De actieradius van zo’n auto is beperkt. Kijk van te voren op een routeplanner voor elektrische auto’s waar de laadpalen zijn en bekijk welke pasjes je nodig hebt om op te laden. Die kun je vanuit Nederland al aanvragen. Zorg dat je er meerdere hebt, zodat je meer opties hebt: dus niet eentje, maar neem er drie of vier. Je kunt dat gewoon per land opzoeken.”

Veel mensen met een elektrische auto vrezen dat hun bereik achteruitgaat bij een zwaar beladen auto, zegt Zeven, “maar dat is niet zo’n issue. Het is vooral een probleem bij optrekken, niet als je een heel eind over de snelweg rijdt. Je snelheid maakt wel veel uit: als je 130 of 140 gaat rijden, is je accu zo leeg.”

Ten Tije onderschrijft de tips van de ANWB in grote lijnen, maar waarschuwt vooral voor “te veel stress vooraf. Laat je niet bang maken, je bent veel flexibeler dan vijf jaar geleden.”

Afgelopen zomer hadden veel Nederlanders op vakantie nog grote problemen met het vinden van een oplaadplek, zo merkte correspondent Frank Renout:

Met laadstress naar je vakantieadres: ‘Ze lopen hier erg achter’

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here