Er loopt een aap rond in Hilvarenbeek. De mannelijke kuifmangabey ontsnapte vorige week uit Safaripark Beekse Bergen en werd meerdere malen in de omgeving van het park gesignaleerd. Dinsdag slaagde een vrouw die haar hond uitliet in het dorp Esbeek erin een video van het beestje op te nemen, die te zien is in het Brabants Dagblad.
De mannelijke kuifmangabey is niet gevaarlijk voor mens of huisdier, maar het safaripark dringt er toch bij mensen die het dier tegenkomen op aan om het nummer op zijn website te bellen in plaats van te proberen het zelf te vangen.
De aap ontsnapte uit zijn verblijf door een grote sprong te maken en vervolgens over de gracht eromheen te zwemmen, vertelt Stijn Berger, bioloog bij Beekse Bergen, aan Omroep Brabant. Het is de eerste keer dat dit in het park gebeurt, maar het is niet ondenkbaar, zegt hij.
“De apen worden daar samen met gorilla’s gehouden. Ze zitten er al jaren en dat ging altijd goed. Maar als ze een sprong maken en over de gracht zwemmen, dan zijn ze vrij. Ze houden niet van zwemmen, maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet kan.”
De aap bracht een tijdje door in de bomen in het park en waagde zich vervolgens het weekend in de buitenwereld. “Dat wil je natuurlijk voorkomen, maar ze zijn zo snel en wendbaar. Als zo’n aap door de bomen gaat, is het voor hem makkelijker om het park uit te komen dan voor ons”, aldus Berger.
Sindsdien is het park met alle macht op zoek naar het beestje. De kans dat de aap uit zichzelf terugkomt is volgens de bioloog niet groot. “Hij houdt van bladeren in de bomen, dus wat dat betreft heeft dit aapje ons nu niet nodig. Het is ook best mooi weer voor hem. Hij komt immers uit tropisch Afrika.”
Maar het park moet hem nog vinden. “Dit dier gaat dat op termijn niet overleven, dus we maken ons grote zorgen.”











