Het was geen Kansas City en ook geen Hamburg, maar Bristol werd donderdagavond oranje voor de allereerste fanmars naar een cricketwedstrijd.
De ongeveer vijftig Nederlandse supporters waren niet te missen, gekleed in hun feloranje voetbal- en crickettruien die de aandacht van de lokale bevolking trokken terwijl ze zich op een extreem warme dag van de haven naar Bristol County Ground op Nevil Road – drie kilometer verderop – slingerden.
Een oranje opblaasbare bus hobbelde op de klanken van “Links Rechts” terwijl de fans op de Burchtbrug op het ritme zwaaiden. Tien minuten later braken ze uit in een Conga-lijnformatie, dansend op de muziek Het is een Nacht. Nederlanders houden van een feestje en waren in volle gang in de aanloop naar de avondwedstrijd tegen Zuid-Afrika op het WK T20 dames.
“Ik heb een groot huis en we zijn met z’n achten bij elkaar. We hadden het erover om de Oranje-fanmars van ergens naar het stadion na te bootsen. Het is een knipoog naar de voetbaltraditie”, legt de in Canada geboren Kirk Luciw uit Bristol uit, die vijf seizoenen bij de Voorburg Cricket Club heeft doorgebracht.
“Toen kwamen we op het idee om een oranje bus te schilderen. We hadden nog wat meer mensen nodig, dus deze werd op socials geplaatst en meer mensen sloten zich bij ons aan.”
“(Nederlandse aanvoerder) Babette is van onze club, dus we moeten haar komen steunen. We dachten dat we drie dagen een feestje zouden houden en zijn vanochtend vanuit Nederland overgevlogen”, zegt Harold Vogelaar, een digitale marketeer uit Den Haag die ook voor Voorburg speelt, de club ertoe aanzette een bericht te plaatsen over de allereerste fanmars en het nieuws verspreidde zich.
“Ik verwachtte slechts 10-20 mensen, maar dat is nu duidelijk gestegen!” lachte Kirk.
Om hem heen staat Logan van Beek, de allrounder van de Nederlandse heren, op een bankje en dirigeert de kleurrijke menigte in zijn ODI-tenue. Hij heeft nog maar net gewerkt bij Yorkshire en is opgeroepen door het inhoudelijke team van het ICC. Hij heeft een publiek van vijftig mensen betrokken weten te houden.
Een van de luidste leden van de fanmars was Carlijn van Koolwijk, de 19-jarige Nederlandse slagman die een WK-plaats miste: “Ik viel uit de ploeg, maar als ik niet kan spelen, is dit het op een na beste wat ik kan doen.”
Het Oranjeleger werd eind 2015 opgericht door Hester Rijke, de moeder van allrounder Robine, en reisde door de jaren heen regelmatig met het heren- en damesteam naar India, Nepal en Thailand.

“Terug in Nederland zijn er slechts zo’n 250 damesspeelsters. Sommigen van ons, familieleden, reisden met het team mee”, legt Hester uit. “We waren zo’n minderheid, dus ik begon vlaggen mee te nemen naar de cricket en langzaamaan sloten anderen zich bij mij aan. Alle ouders begonnen spullen mee te nemen en we gingen gewoon. Nu is het een groot leger!
“Het is heel emotioneel. Vorig jaar hebben we de moeder van Babette verloren. Het was een enorm verlies voor hun familie, maar ook voor ons omdat we vele jaren samen hebben gereisd. Ik mis haar. We hopen dat zij (het damesteam) het heel goed doen, we steunen ze hoe dan ook, “voegde ze eraan toe voordat ze zich bij een andere groep supporters op Gloucester Road voegde.
De cijfers stegen op een moeilijke avond voor de Nederlanders, die in delen goed verslag van zichzelf gaven, maar een dominante Zuid-Afrikaanse ploeg, aangevoerd door de ongeslagen 114 van Tazmin Britten, niet konden tegenhouden en bezweken aan een verlies van 88 punten.
Coolste supporters
De steun bleef niet onopgemerkt in het Zuid-Afrikaanse kamp toen de Britten de Nederlanders noemden als “waarschijnlijk de coolste supporters die ik ooit heb gezien.”
“Het was fenomenaal. Het heeft het toernooi voor ons gemaakt”, zei de Nederlandse hoofdcoach Neil MacRae op de persconferentie na de wedstrijd.
“We reden vandaag naar het stadion en de fans marcheerden met vlaggen en spandoeken, rubberbootjes en alles wat ze konden dragen dat oranje was. En dat de spelers weten dat ze die steun achter zich hebben, is de afgelopen twee jaar van kwalificatie enorm belangrijk geweest.”
“We hopen dat half Nederland zaterdag komt en ons komt steunen, en dat geeft ons het laatste zetje in dit toernooi.”
