Onze vaste columniste Molly Quell had deze maand geen inspiratie voor commentaar op de Nederlandse cultuur, dus heeft ze ervoor gekozen om te doen wat alle anderen hebben gedaan: zeuren over de hitte.

Ik heb een fout gemaakt.

Ik heb het deze maand druk gehad en stelde het schrijven van deze column steeds uit. Nu is het de heetste dag van het jaar en, ondanks de ovenachtige temperaturen buiten, is het heetste wat ik voel de redacteur die in mijn nek ademt om het in te leveren.

Helaas heeft de hitte mijn energie uitgeput om grappig, grappig of anderszins boeiend te zijn. Omdat de temperatuur in mijn kantoor momenteel 32°C is, kan ik alleen maar klagen over de hitte.

Ik heb mijn gebruikelijke trucjes toegepast om kalm te blijven. Zwemmen. Naakt zwemmen. Springen in elk kanaal dat ik kan vinden. Voedsel alleen consumeren in ijslollyformaat.

De hittegolf is extreem slecht. Temperatuurrecords zijn verbroken. Scholen zijn gesloten. Je hebt mijn commentaar op de klimaatverandering niet nodig. Het is slecht en het wordt steeds erger.

Foto: Depositphotos.com

Het is niet alleen de hitte die je ellendig maakt. Het zijn allemaal domino-effecten. Mijn huishouden produceert in een alarmerend tempo vuile was. Ik ben zo bezweet dat zelfs als ik een outfit pas, deze gewassen moet worden. Ik keek naar een topje in mijn kast en op de een of andere manier ontwikkelde het gedempte plekken. Direct de wasmachine in.

Het voordeel is natuurlijk dat alles snel droogt. Ik haalde een stapel wollen truien tevoorschijn die sinds de winter op de bodem van de wasmand lagen en waste ze. Ik stelde voor dat we van deze gelegenheid ook gebruik zouden maken om de gordijnen te wassen, waarvan mijn man zei dat dit de enige dingen zijn die ons ervan weerhouden dood te roosteren.

Ook koken is ondraaglijk geworden. Het is 34° in mijn huis en je wilt dat ik meer warmte genereer door de kachel aan te zetten? Absoluut niet. Een week na deze hittegolf en ik heb al geen salade-opties meer. Er zijn maar een beperkt aantal dingen die je kunt doen met rauwe groenten.

En stel niet eens gazpacho voor. Als je koude pizzasaus met een lepel wilt eten, zeker, maar mijn smaakpapillen blijven ondanks de hitte werken.

Ik waardeer het creatieve ondernemerschap dat de hitte in Nederland met zich meebrengt. Een plaatselijke kerk maakt reclame voor hoe de dikke muren van het gebouw het binnen koel houden – en verkoopt toegangskaarten voor € 1. Gratis koffie, thee en water inbegrepen.

Schappen vol vleesvervangers bij Albert Heijn. Foto: DutchNews.nl

Bij een aantal Albert Heijns kun je gratis in de airco zitten en bieden ze zelfs borden met koekjes aan. Als je eenmaal binnen bent, is de verleiding om meerdere dozen ijslolly’s te kopen vermoedelijk groot genoeg om dit een financieel voordelig aanbod te doen.

Toen ik deze week vanaf het treinstation naar huis liep, bood een groep jongens met waterpistolen aan om mij af te spuiten voor de lage prijs van € 2.

Ik maak misbruik van mijn positie als journalist door evenementen bij te wonen in gebouwen met airco. Een presentatie op de Litouwse ambassade duurde deze week een uur, maar ik had er geen last van omdat de airco zo hoog stond dat ik rilde. Als je airco hebt en je organiseert een evenement, dan kom ik ervoor zorgen. Stuur mij een e-mail.

De beste airconditioning die ik tot nu toe heb gevonden, zit in NS-treinen. Geef de medewerkers gewoon wat ze willen en verander de tracks in mobiele chill-locaties. Er is zelfs wifi!

In fact, I’ve been working on this column while working remotely from Groningen, Zwolle, Arnhem, Venlo, Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, The Hague, Amsterdam and Den Helder.

Ik haal zojuist mijn € 49 euro uit de nieuwe onbeperkte maandelijkse treinpas. Zoals iedere goede Nederlander.

Share.
© 2026 Nederlandkeer. Alle rechten voorbehouden.
Exit mobile version