Droppie, een keten van kringloopwinkels die Nederlandse inwoners betaalt voor gesorteerd huishoudelijk afval, wil groeien van 13 verkooppunten naar 70, na 4,2 miljoen euro opgehaald te hebben bij investeerders.

Het bedrijf is in 2023 opgericht en laat mensen tegen een kleine vergoeding kleding, oude telefoons, frituurvet, plastic verpakkingen, flessen en blikjes inleveren en heeft naar eigen zeggen inmiddels ruim 72.000 gebruikers.

De financieringsronde, die maandag werd aangekondigd, kreeg steun van het Amsterdamse klimaat- en energiefonds en een Rotterdams en Amsterdams sociaal impactfonds, meldt de Volkskrant.

Mensen die afval gescheiden aanbieden, krijgen 10 tot 20 cent per kilo betaald. Het bedrijf heeft winkels in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht, en wil er meer openen in andere grote steden, waar overvolle afvalcontainers recyclebaar materiaal achterlaten dat op trottoirs wordt gedumpt en naar verbrandingsovens wordt gestuurd.

Het stortingsdoel ontbreekt
De uitbreiding komt omdat het Nederlandse statiegeldsysteem nog steeds tekortschiet. Producenten zijn verplicht minimaal 90% van de flessen en blikjes die ze op de markt brengen in te zamelen, een doelstelling die al jaren niet wordt nageleefd. Plannen om het statiegeld te verhogen om de inzamelingstarieven te verhogen, werden eind vorig jaar opgeschort.

Verpact, de organisatie die namens producenten verantwoordelijk is voor de inzameling van flessen en blikjes, zei in september dat in 2024 bijna een kwart van de statiegeldhoudende plastic flessen niet is ingeleverd, waardoor consumenten zo’n €139 miljoen aan eigen zak mislopen.

Hoe de winkels werken
Droppie verzamelt statiegeldflessen en blikjes in samenwerking met Verpact, en de winkels beschikken over automaten die wel 200 flessen tegelijk kunnen verwerken. Daarnaast exploiteert het pakketpunten voor Vinted en DHL.

Mede-oprichter Stef Traa zei dat de winkels zich onderscheidden van de gewone inzameling door zich te concentreren op de kwaliteit van de afvalstromen, waarbij een AI-aangedreven machine die het bedrijf de DropBot noemt, via beeldherkenning controleert wat er wordt ingeleverd.

Ongeveer 72% van de internetrouters die het verzamelt, wordt hergebruikt, zegt hij tegen het ANP, terwijl gebruikt frituurvet wordt omgezet in duurzamere vliegtuigbrandstof.

Bedankt voor uw donatie aan DutchNews.nl.

We zouden de Nederlandse Nieuwsdienst niet kunnen aanbieden en gratis kunnen houden zonder de genereuze steun van onze lezers. Met uw donaties kunnen wij verslag doen van zaken die volgens u belangrijk zijn en u dagelijks een samenvatting geven van het belangrijkste Nederlandse nieuws.

Doe een donatie

Share.
© 2026 Nederlandkeer. Alle rechten voorbehouden.
Exit mobile version