Bekijk meer DutchNews-artikelen in uw Google-zoekresultaten
Bekijk meer DutchNews-artikelen in uw Google-zoekresultaten
Voeg toe als favoriete bron op Google Voeg DutchNews toe als favoriete bron op Google
De KNMI-weerdienst heeft vanaf woensdagmiddag code oranje gewaarschuwd voor extreme hitte, waarbij basisscholen hun openingstijden hebben ingekort, Amsterdam de eerste officiële openbare koelplekken heeft geopend en wegbeheerders in het zuiden veiligheidsmaatregelen hebben afgedwongen.
De waarschuwing geldt voor het grootste deel van het land, waarbij alleen Friesland, Groningen en Drenthe op de lagere code geel staan en de Waddeneilanden helemaal buiten beschouwing worden gelaten.
Er wordt voorspeld dat de temperatuur gedurende drie dagen op rij minstens 34°C zal bereiken, en tegen vrijdag zal stijgen tot ongeveer 37°C in het centrale en zuidelijke deel.
Het KNMI geeft alleen code oranje af als het drie aaneengesloten dagen van minimaal 34°, twee dagen van 36° of één dag van 38° verwacht. Het is de eerste keer dat de dienst zo vroeg in het jaar een dergelijke waarschuwing geeft.
Kortere schooldagen
Scholen reageren door hun dagen in te korten. Ongeveer één op de drie basisscholen hanteert volgens ouderorganisatie Ouders & Onderwijs al een zogenaamd tropisch lesrooster (tropenrooster), dat eerder begint en eerder eindigt.
De temperatuur in de klaslokalen is in sommige gebouwen opgelopen tot 40 graden, zegt onderwijsvakbond AOb, en middelbare scholen nemen soortgelijke maatregelen, aldus de scholenraad van de VO-raad.
Volgens de AOb voldoet de luchtkwaliteit in 80% van de gebouwen van basisscholen niet aan de gezondheidsnormen, en is er naar schatting 1,3 miljard euro per jaar nodig om deze op peil te brengen.
Koelplekken en wegprotocollen
Amsterdam heeft de eerste officiële koelplekken ingericht, een tiental plekken waar bewoners gratis kunnen schuilen voor de hitte. De meeste bevinden zich in de wijken Nieuw-West en Zuidoost, waar woningen de neiging hebben warmte vast te houden en de gezondheidsrisico’s het grootst zijn.
In Limburg en Noord-Brabant heeft Rijkswaterstaat een hitteprotocol in werking gesteld om gestrande automobilisten snel van de weg te halen, nadat het wegdek maandag de 38 graden was gepasseerd.
Het KNMI adviseert mensen om uit de zon te blijven, water te drinken ongeacht of ze dorst hebben en zware fysieke activiteiten tussen 12.00 en 18.00 uur te vermijden. Ook werd er bij mensen op aangedrongen om op oudere buren en huisdieren te letten, en geen kinderen of dieren in geparkeerde auto’s achter te laten.
Bedankt voor uw donatie aan DutchNews.nl.
We zouden de Nederlandse Nieuwsdienst niet kunnen aanbieden en gratis kunnen houden zonder de genereuze steun van onze lezers. Met uw donaties kunnen wij verslag doen van zaken die volgens u belangrijk zijn en u dagelijks een samenvatting geven van het belangrijkste Nederlandse nieuws.
Doe een donatie












